60 jaar Installatiebedrijf Kusch:
Terug naar het verleden en een blik op de toekomst

Dit jaar viert Installatie- en dakdekkersbedrijf Kusch haar 60 jarig bestaan. Samen met oprichter Joop Kusch, blikken we terug op de oprichting en de toekomst die hij voor Kusch nog graag voor ogen heeft.  

Waar het allemaal begonnen is
Ik ben ooit gestart in het kabelwerk (grondkabels voor de PTT). Hier heb ik goed leren lood solderen, daar is het écht mee begonnen. Toen de man van mijn moeder mij als jonge jongen vroeg of ik bij zijn loodgietersbedrijf wilde komen werken, zag ik dat dat mooi samen zou komen met mijn ervaring in het lood solderen en mijn behaalde diploma’s (aan de LTS). Bij zijn bedrijf heb ik veel ervaring op gedaan als loodgieter, waarna ik vervolgens voor mijzelf ben begonnen vanaf mijn zolderkamertje op de Lindenlaan.

Via één van mijn klanten kwam ik in contact met een oud-loodgieter (Jansen). Hij had geen opvolger voor zijn bedrijf en zo heb ik dat uiteindelijk overgenomen. Hij huurde een schuurtje, had wat gereedschap en een aantal leuke klanten. Hier is het werk voor én met de gemeente Alkmaar trouwens ook begonnen, nu 60 jaar later is dit nog steeds een trouwe en een van onze grootste opdrachtgevers.

De kracht van het bedrijf
Dat we alles onder één dak hebben. Bij ons komt er zelden een bedrijf van buitenaf aan te pas, omdat wij intern kunnen schakelen tussen de verschillende monteurs en hun specialisme.

Ik zeg altijd dat het dak-werk hoe dan ook behouden moet blijven. Het vak dakbedekker begint steeds meer uit beeld te raken, waardoor kleine dakdekkersbedrijven in de regio schaars zijn. Particulieren komen nu voor daken al snel bij de grote bedrijven terecht, omdat er weinig keuze is uit regionale ondernemers.

Natuurlijk worden ook de duurzame oplossingen voor het technische installatiewerk en warmtevoorziening steeds belangrijker. De nieuwe wet- en regelgeving maakt het niet altijd makkelijk om alle specialisme te blijven behouden, maar dat je een échte totaalinstallateur bent en blijft voor je vaste klantenkring is heel waardevol.

Ook de online presentatie (website, sociale media, etc.) is belangrijk, voornamelijk voor de groei van het bedrijf. Niet alleen klanten, opdrachtgevers en leveranciers, maar ook nieuw personeel vind je in deze tijd steeds meer door als bedrijf online goed zichtbaar te zijn.

Hoop voor de toekomst
Mijn wens voor de toekomst? Dat het bedrijf binnen de familie kan worden voortgezet, door de interesse die mijn kinderen & kleinkinderen zelf in het bedrijf hebben. Wij zijn een familiebedrijf, maar dat is eigenlijk met geluk en toeval zo ontstaan. Alle drie mijn kinderen zijn er ingerold, met alle drie hun eigen rol (financieel/administratie, werkvoorbereiding/klantenrelaties en de buitendienst/monteur), zonder dat er per se naar opvolgers binnen de familie werd gezocht. Dat is wel iets waar ik ontzettend trots op ben en het zou mooi zijn als de volgende generatie dit kan - maar ook vooral zelf zou willen voortzetten.